Planujesz wdrożyć RFID w swojej firmie? Skorzystaj z Bonu na cyfryzację. Złóż wniosek do 20 października 2021. Sprawdź szczegóły dofinansowania »

Komisja inwentaryzacyjna i jej skład

sklad komisji inwentaryzacyjnej

Jaki jest skład komisji inwentaryzacyjnej?

Kto ma przeprowadzić inwentaryzację? Jakie kwalifikacje muszą mieć przewodniczący i członkowie komisji spisowych? Niezależnie czy inwentaryzację robimy własnymi siłami, załogą naszej firmy, czy zlecamy ją firmie z zewnątrz, to musimy wyznaczyć osobę odpowiedzialną za przeprowadzenie całej inwentaryzacji i ukończenie jej w terminie. Kto to może być? Naczelną, choć nie spisaną w żadnej ustawie zasadą inwentaryzacji jest to, że nie mogą nią zajmować się osoby odpowiedzialne za spisywany majątek. Musi to być osoba obiektywna. Przeważnie jest to ktoś z administracji lub księgowości w zależności od struktury organizacyjnej.

Najlepszy skład komisji inwentaryzacyjnej zawiera osoby znające się na spisywanym majątku.

Sprzęt IT

Spisuje lub identyfikuje szef IT lub osoba pracująca w dziale informatyki.

Magazyn

Kierownik magazynu, który zna się na przechowywanym asortymencie.

Wyposażenie biura i pomieszczeń

Dyrektor administracyjny, który na co dzień dba o nie.

Maszyny produkcyjne

Kierownik lub dyrektor produkcji, które zna ich przeznaczenie oraz dołączane wyposażenie dodatkowe.

Ile osób powinna liczyć komisja inwentaryzacyjna?​

Najbardziej optymalnym składem komisji inwentaryzacyjnej są trzy osoby pochodzące z różnych działów i mające różne spojrzenie na spisywany majątek. Jedną z nich ustala się jako Przewodniczący Komisji Inwentaryzacyjnej.

Oczywiście, jeżeli podejrzewamy jakieś szczególne nieprawidłowości lub kradzieże, to taka osoba nie powinna brać udziału w pracy komisji.

Dużym problemem inwentaryzacji jest konieczność odciągnięcia pracowników od ich zwyczajowych obowiązków, których przecież im i tak nie brakuje.

Należy jednak na czas inwentaryzacji przeorganizować im pracę i zablokować potrzebny czas, aby móc spis z natury przeprowadzić szybko, sprawnie i najlepiej za jednym razem.

Dobra organizacja pracy, dyscyplina, oprogramowanie i czytniki do inwentaryzacji skrócą potrzebny czas do minimum.

Skąd znaleźć osoby do inwentaryzacji?

Już parę razy klienci nam się skarżyli, że po wyznaczeniu terminu inwentaryzacji tradycyjną metodą, są pracownicy którzy wolą iść na L4 niż mozolić się przy spisie z natury. Mówią, że są zapracowani, mają terminy, robią wszystko, aby tylko nie zostać wcielonym w skład komisji inwentaryzacyjnej.

Pozostaje jedynie wydać polecenie służbowe i z góry przydzielić odpowiednie osoby do poszczególnych zespołów spisowych oraz określić wstępny harmonogram spisowy, aby były w tym czasie dostępne.

Sprawdź Case Study z przeprowadzonych inwentaryzacji