Wagony Świdnica – jak System Narzędziownia zlikwidował kolejki przy magazynowym okienku wypożyczalni?

System narzędziownia w firmie Wagony Świdnica Greenbrier Europe - wdrożenie case study

Wagony Świdnica to największy w Polsce producent i eksporter taboru kolejowego, specjalizujący się w konstrukcji i produkcji wagonów towarowych. W pierwszych latach swojej prawie 100-letniej historii zakład zajmował się naprawą wagonów dla Kolei Niemieckich, po II wojnie światowej – dla Kolei Polskich a od roku 1951 rozpoczął  działalność jako producent wagonów towarowych. W ciągu prawie 70 lat zakład wyprodukował ponad 110 000 wagonów towarowych różnego typu. W 1998 roku Wagony Świdnica stały się częścią amerykańskiej spółki The Greenbrier Companies.

Przyczyny wdrożenia systemu

Jednym z ważniejszych impulsów, który zmotywował firmę do wdrożenia Narzędziowni, była chęć przyspieszenia procesu wydawania narzędzi pracownikom, umożliwienie szybkiej lokalizacji narzędzi i weryfikacji przedmiotów pobranych przez pracowników. Nowy system pozwalający na monitorowanie zużycia materiałów i obiegu narzędzi pozwala zapewnić właściwą dyscyplinę działań pracowników oraz racjonalizować koszty.

Wdrożone rozwiązanie

Wagony Świdnica w 2011 roku postanowiły rozpocząć trwającą do dziś współpracę z firmą PWSK. Rezultatem było wdrożenie Systemu Narzędziownia wraz z Modułem RFID.

W ramach wdrożenia odbyło się szkolenie pracowników, którzy zostali wybrani na operatorów. Szkolenie trwało jeden dzień, a w jego trakcie zasady działania systemu dobrze poznali również ci pracownicy, którzy nie mieli wcześniejszego doświadczenia w obsłudze podobnego oprogramowania.

W toku wdrożenia:

na komputerach stacjonarnych zainstalowano oprogramowanie Narzędziownia wraz z Modułem RFID,
zainstalowano czytniki RFID,
przygotowano do pracy skanery oraz drukarkę kodów kreskowych.

Rezultaty

Po wdrożeniu wszyscy pracownicy otrzymali swoje osobiste identyfikatory RFID, których użycie jest konieczne do autoryzowania każdej operacji pobrania czy zwrotu sprzętu na magazyn. Ta jedna zmiana sprawiła, że praca narzędziowców stała się znacznie łatwiejsza, a kolejki przed narzędziownią odeszły w niepamięć.

Wprowadzenie indywidualnych znaczników RFID wpłynęło na wyraźny wzrost poszanowania narzędzi przez pracowników. Po autoryzacji wydania danego przedmiotu informacja o jego aktualnym posiadaczu wraz z elektronicznym podpisem zarówno osoby wydającej, jak i pobierającej zapisywana jest w bazie danych. Umożliwia to zweryfikowanie w ciągu kilku sekund, kto aktualnie odpowiada za dany przedmiot, a w przypadku pojawienia się jakichkolwiek nieprawidłowości lub zaniedbań pozwala wyciągnąć stosowne konsekwencje.

Błyskawiczne określenie lokalizacji narzędzia okazało się kluczowe w sytuacjach awaryjnych oraz zwiększyło rotację narzędzi. To z kolei przełożyło się na utrzymanie niższych stanów magazynowych i ograniczenie wydatków na nowy sprzęt. Oprogramowanie stale monitoruje stany minimalne, co ułatwia przygotowanie na czas nowego zamówienia na narzędzia.

System Narzędziownia kontroluje terminy przeglądów elektronarzędzi i narzędzi pomiarowych, co podwyższyło bezpieczeństwo pracy, dostępność sprawnego sprzętu oraz ograniczyło liczbę braków na produkcji.

Wagony Świdnica wykorzystują pakiet nadzoru technicznego. Nadzór zapewnia użytkownikom systemu priorytetową pomoc techniczną, sprawne usługi serwisowe oraz bieżące konsultacje na temat optymalnego wykorzystania systemu PWSK.

Zadowolenie z pracy z systemem Narzędziownia sprawiło, że Wagony Świdnica zdecydowały się na wdrożenie rozwiązania PWSK również w swoim drugim oddziale.

Na wdrożeniu Systemu Narzędziownia skorzystali wszyscy pracownicy firmy; narzędziowcy, których praca stała się bardziej zautomatyzowana; pracownicy produkcji, którzy zamiast stać w kolejce po narzędzia, mogą bez opóźnień wykonać swoje zadania oraz kierownictwo, które jest pewne, że gospodarka narzędziowa sprawnie pracuje wg ustalonych reguł oraz regularnie otrzymują generowane w programie raporty i zestawienia, będące podstawą do podejmowania decyzji zakupowych i zwiększających wydajność przedsiębiorstwa.

Metryka klienta

KLIENT:
Wagony Świdnica – Greenbrier Europe
ROZPOCZĘCIE DZIAŁALNOŚCI:

1928 (w ramach Greenbrier od 1998)

ZASIĘG WDROŻENIA:
– Oddziały z wdrożonym systemem: 2
– Pracownicy w oddziałach z wdrożeniem: 1248 2 500 zarządzanych środków trwałych
CZAS WDROŻENIA:
2011
WDROŻONE ROZWIĄZANIA:

Narzędziownia, Moduł RFID obsługi pracowników

OSIĄGNIĘTE REZULTATY:
– Przyspieszenie wydawania narzędzi o 30%,
– Wgląd w listę przedmiotów pobranych przez pracowników i bieżące położenie wszystkich narzędzi.

Zobacz też inne nasze wdrożenia