Ucz się efektywnego gospodarowania narzędziami od firmy produkcyjnej Aesculap Chifa

Wdrożenie systemu Narzędziownia w firmie Aesculap Chifa

Aesculap Chifa Sp. z o.o. to firma zajmująca się produkcją narzędzi medycznych o światowych parametrach jakościowych, wykorzystywanych we wszystkich działach chirurgii. W katalogu firmy znaleźć można również zestawy kardiologiczne, pompy infuzyjne, materiały szewne, produkty farmaceutyczne, systemy kontenerowe oraz produkty do dezynfekcji. Spółka, której siedziba znajduje się w Nowym Tomyślu, należy do międzynarodowego koncernu B.Braun Melsungen AG. W Polsce koncern zatrudnia około 2000 osób.

Sytuacja przed wdrożeniem

Przed wdrożeniem Narzędziowni ewidencja sprzętu w firmie oparta była o 37 tys. papierowych kartotek magazynowych przechowywanych w 6 szafach. Narzędzia (frezy, wiertła, gwintowniki, płytki skrawające, narzędzia pomiarowe) wydawane były na marki narzędziowe i kartki.

Ogromna liczba sprzętu, równie duża liczba operacji magazynowych oraz brak centralnej bazy danych asortymentu sprawiły, że prowadzenie sprawnej i oszczędnej gospodarki narzędziowej przestało być możliwe.

Pojawiły się problemy z trafnym określeniem stanów magazynowych i wskazaniem miejsca położenia danego narzędzia. Konieczna stała się codzienna, czasochłonna inwentura najbardziej chodliwych narzędzi w celu określenia zapotrzebowania na nowe zamówienie. Coraz częściej dochodziło do nadużyć przy pobieraniu asortymentu, zdarzało się nawet, że narzędzia ginęły.

Wdrożenie Narzędziowni

Firma zwlekała z wdrożeniem nowego systemu, ponieważ na rynku trudno było znaleźć produkt, który pozwoli wyeliminować wszystkie magazynowe problemy z którymi się borykała, nie dezorganizując zarazem codziennej pracy w trakcie samego wdrożenia.

Aesculap Chifa do wybrania rozwiązania PWSK przekonał fakt, że Narzędziownia posiada funkcjonalność pozwalającą ściśle nadzorować każdy aspekt gospodarki narzędziowej w przedsiębiorstwie, zachowując przy tym łatwy dostęp do informacji i wygodę użytkowania.

Ważna była również możliwość wykorzystania funkcjonujących już w firmie pracowniczych kart RFID do autoryzacji operacji magazynowych w Narzędziowni. To zmniejszyło koszty i skróciło czas wdrożenia.

Aesculap chifa małe logo

Wdrożenie Systemu Narzędziownia było strzałem w dziesiątkę. Z czystym sumieniem poleciłbym go każdemu, kto zarządza magazynem narzędzi i nadal korzysta z papierowych kartotek.

Zakup był dobrą decyzją pod kątem finansowym. Już w pierwszym miesiącu zauważyliśmy znaczny spadek zużycia niektórych asortymentów, co przełożyło się na mniejszą liczbę zakupów i w konsekwencji doprowadziło do dużych oszczędności”.

Marcin Furmańczyk, Mistrz produkcji instrumentów NT3

Wdrożenie rozpoczęło się od przeniesienia zebranych dotychczas przez firmę informacji o asortymencie do bazy danych Narzędziowni za pomocą Modułu Importu Danych. To wyeliminowało konieczność ręcznego zakładania kartotek oraz wprowadzania danych do programu, skracając cały proces z wielu tygodni do kilku godzin.

Następnym krokiem była instalacja czytników RFID, używanych do rejestrowania przypisanych pracownikom zbliżeniowych kart RFID przy autoryzacji operacji magazynowych. Użycie RFID kilkukrotnie skróciło czas potrzebny na wydawanie i zwrot narzędzi oraz pozwoliło pozbyć się papierowej dokumentacji. 

Wdrożeniu towarzyszyło szkolenie przeprowadzone przez Krzysztofa Kaczmarczyka, Głównego Wdrożeniowca PWSK. Podczas szkolenia pracownicy obsługi magazynu w ciągu kilku godzin dowiedzieli się jak optymalnie obsługiwać Narzędziownię. Specjalista PWSK nakreślił również plan działania, pozwalający na szybkie przeniesienie wszystkich operacji magazynowych do nowego systemu, bez zakłócania codziennego rytmu pracy.

Rezultaty pracy z Narzędziownią

Po wdrożeniu wszystkie operacje magazynowe podlegają autoryzacji elektronicznym podpisem kartą RFID, a szczegółowe informacje na temat każdego obrotu są trwale zapisywane w bazie danych programu. To sprawia, że stany magazynowe można śledzić w czasie rzeczywistym. Dokładne i zawsze aktualne położenie wybranego sprzętu można sprawdzić przy pomocy kilku kliknięć, co przekłada się na płynny obieg i zwiększenie rotacji narzędzi.

Narzędziownia wyświetla na głównym ekranie programu oraz wysyła mailowo powiadomienia o pozycjach z przekroczonymi stanami minimalnymi. To zautomatyzowało proces zamawiania brakujących narzędzi – nowe zamówienie generowane jest zawsze na czas, wystarczy do tego kilka kliknięć. W ten sposób Narzędziownia gwarantuje ciągłość produkcji, eliminując ryzyko kosztownych przestojów związanych z brakiem sprzętu.  

Analiza zbieranych przez Narzędziownię danych umożliwia kierownictwu dokładną kontrolę tempa zużywania narzędzi i materiałów z rozbiciem na miejsca powstawania kosztów (MPK), wydziały oraz na pojedynczych pracowników. To z kolei przyczyniło się do wzrostu poszanowania narzędzi i samodyscypliny pracowników.

Aesculap chifa małe logo

„Pracownicy mają świadomość, że wiemy teraz wszystko o każdym narzędziu od chwili zakupu do jego zezłomowania. To poskutkowało większym poszanowaniem firmowego sprzętu. Narzędzia po skończonej pracy szybciej wracają na magazyn i nie zalegają już na produkcji”.

Marcin Furmańczyk, Mistrz produkcji instrumentów NT3

Aesculap Chifa korzysta z Pakietu nadzoru APG, w ramach którego otrzymuje bieżącą pomoc techniczną oraz regularne aktualizacje programu poszerzające możliwości całego systemu. Co więcej, specjaliści PWSK udzielają wskazówek na temat ogólnej wizji gospodarki narzędziowej i sposobów na dalszą optymalizację pracy w magazynie.

Wdrożenie Narzędziowni w Aesculap Chifa poskutkowało odzyskaniem kontroli nad stanami magazynowymi i spadkiem zużycia materiałów zużywalnych aż o 80%. Narzędzia przestały ginąć w niejasnych okolicznościach.

Operatorzy systemu cieszą się z wyeliminowania papierowej dokumentacji towarzyszącej każdej operacji magazynowej. Dzięki zautomatyzowanemu generowaniu nowych zamówień przestali tracić czas na codzienną inwenturę.

Z kolei kierownictwo może świadomie planować gospodarkę narzędziową, bazując na informacjach zbieranych przez system na bieżąco. Narzędziownia sprawiła, że nie muszą się już o martwić o przestoje w produkcji spowodowane brakiem narzędzi.

Metryka klienta

KLIENT:
Aesculap Chifa – spółka Grupy B. Braun
ROZPOCZĘCIE DZIAŁALNOŚCI:
1945
ZASIĘG WDROŻENIA:
– około 37 000 środków trwałych
CZAS WDROŻENIA:
kwiecień 2020
WDROŻONE ROZWIĄZANIA:
Narzędziownia Professional, Moduł RFID, Moduł Wielomagazynowy, Moduł Importu Danych, Pakiet nadzoru APG
OSIĄGNIĘTE REZULTATY:

– Spadek wydatków na materiały zużywalne o 80% (rękawice, pilniki)

Koniec problemu ginących narzędzi i odzyskanie kontroli nad stanami magazynowymi

Zachowanie ciągłości produkcji dzięki zautomatyzowanemu generowaniu nowych zamówień

– Możliwość dokładnego wskazania miejsca położenia każdego narzędzia

Pozbycie się sześciu szaf zawierających 37 tys. papierowych kartotek

Umów się na bezpłatny pokaz zdalny Systemu Narzędziownia i zobacz jak jego wdrożenie może wyglądać w Twojej firmie

W trakcie prezentacji zapytamy Cię o obecną gospodarkę narzędziami i o to, co chciałbyś w niej poprawić.



Zobacz też inne nasze wdrożenia