Planujesz wdrożyć RFID w swojej firmie? Skorzystaj z Bonu na cyfryzację. Złóż wniosek do 20 października 2021. Sprawdź szczegóły dofinansowania »

Jak zorganizować szybkie wydawanie narzędzi w firmie produkcyjnej?

W wielu firmach produkcyjnych regularnie zdarza się, że pracownicy zamiast pracować czekają w kolejce, aż zostaną im dostarczone niezbędne narzędzia. 15 minut zmarnowane w kolejkach każdego dnia, przekłada się na ponad 9 dniówek bezczynności w ciągu roku! Jeżeli pomnożymy tę liczbę, dla przykładu, przez stu pracowników zakładu, to okaże się, że firma wypłaca każdego roku 900 dniówek za stanie w kolejkach. To równowartość 3 zbędnych etatów!

Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego warto wdrożyć elektroniczny system do wydawania narzędzi oraz jak to zrobić w praktyce.

Wydawanie narzędzi pracownikom w firmie produkcyjnej

Dlaczego warto przyjrzeć się bliżej wydawaniu narzędzi w swojej firmie?

Brak szczelnej ewidencji wydawania narzędzi sprawia, że specjaliści tracą czas na, często bezowocne, poszukiwania narzędzi na terenie zakładu lub po szafkach pracowników. Obniżona rotacji narzędzi prowadzi do przestojów w produkcji, wymusza utrzymywanie wyższych stanów magazynowych i generuje zbędne wydatki na zakupy nowego sprzętu, części i materiałów.

Pracownicy mając świadomość, że poszczególne narzędzia nie są oznakowane i monitorowane przestają o nie dbać, bo odpowiedzialność za ich stan się rozmywa. W skrajnych przypadkach dochodzi nawet do kradzieży. Jeżeli pracownik ma
świadomość, że każda operacja magazynowa jest rejestrowana i
odnotowywana w systemie, to nawet nie próbuje myśleć o nadużyciach.

Jak najskuteczniej sprostać tym wyzwaniom? Wdrożyć oprogramowanie do elektronicznego zarządzania narzędziami, które pozwoli na przeprowadzanie operacji magazynowych, wielokrotnie szybciej niż w przypadku tradycyjnych metod. To najprostszy sposób na pozbycie się kolejek przed okienkiem wydawniczym oraz zbieranie szczegółowych informacji o lokalizacji, oraz historii obrotu całego firmowego majątku.

Jak wdrożyć elektroniczne wydawanie narzędzi?

Do skompletowania zautomatyzowanego stanowiska wydawania narzędzi potrzebujemy:

oznakowania narzędzi, materiałów, środków trwałych kodami kreskowymi lub znacznikami RFID,

zbliżeniowych kart RFID,

czytnika RFID lub skanera kodów kreskowych

To komponenty potrzebne do przyspieszenia wydawania narzędzi zarówno w firmach produkcyjnych, jak i budowlanych.

Pierwszym krokiem wdrożenia elektronicznych operacji magazynowych jest instalacja oprogramowania do ewidencji narzędzi i magazynu, takiego jak Narzędziownia. Programy klasy Narzędziowni działają na zasadzie trwałego zapisywania szczegółowych informacji o przebiegu każdej operacji w bazie danych.

Pracę z programem należy rozpocząć od stworzenia dla każdego ewidencjonowanego przedmiotu indywidualnej kartoteki. Jeżeli mamy dostęp do kartotek w formie arkuszy programu Excel, to możemy je zaimportować do programu z zachowaniem wszystkich zebranych wcześniej informacji. Dzięki temu unikniemy ręcznego tworzenia kartotek.

Następnie na podstawie stworzonych lub zaimportowanych kartotek automatycznie drukujemy etykiety z kodem kreskowym. Oznaczamy nimi te narzędzia i materiały, które zostały wcześniej wytypowane jako nadające się do oznakowania właśnie kodem.

Elektronarzędzia, narzędzia pomiarowe, maszyny, sprzęty o dużych gabarytach oraz wszystkie pozostałe narzędzia narażone na ciężkie warunki pracy oznaczamy na tym etapie znacznikami RFID.

Pracownicy z kolei zostają wyposażeni w zbliżeniowe karty RFID z przypisanym im unikalnym numerem. Czytnik kart RFID podłączony do komputera z oprogramowaniem klasy Narzędziowni błyskawicznie rozpoznaje pracownika i zatwierdza każdą operację kartą jej właściciela.

Karta RFID pełni więc de facto rolę elektronicznego podpisu, co wielokrotnie przyspiesza wydawanie oraz zwracanie narzędzi. Pracownik, który się nią autoryzuje, bierze na siebie odpowiedzialność za pobrany sprzęt.

Plastikowe karty zbliżeniowe RFID, jeden z kluczy szybkiego dostarczania pracownikom narzędzi pracy:

Dualna karta zbliżeniowa RFID UHF - Mifare

Tak przygotowany system umożliwia całkowite wyeliminowanie marek narzędziowych,  papierowych kartotek i arkuszy programu Excel. Pobrania oraz zwroty sprzętu będą od teraz przebiegać wielokrotnie szybciej. Wyszukiwanie kartoteki pracownika i siłowanie się z markami narzędziowymi zostają zastąpione przez zbliżeniową kartę RFID.

W bazie danych programu zapisywana jest informacja kto, co i o której godzinie pobrał. W sytuacji, gdy narzędzie zostało uszkodzone przez zaniedbanie lub zagubione, mamy solidną podstawę do wyciągnięcia konsekwencji wobec osób odpowiedzialnych.

Zobacz wizualizację przekazania narzędzi pracownikowi z użyciem programu Narzędziownia:

Jak zorganizować stanowisko wydawcze w firmie produkcyjnej?

Najpraktyczniejszym rozwiązaniem jest umieszczenie komputera z oprogramowaniem magazynowym bezpośrednio przy okienku wydawczym.

Stanowisko takie należy również wyposażyć w bezprzewodowy skaner danych, który wykorzystamy do odczytu kodów kreskowych. Jednocześnie przestrzegamy przed dostępnymi na rynku rozwiązaniami opartymi o skanowanie kodu kreskowego telefonem komórkowym. Nie sprawdzają się one w praktyce z powodu niskiej szybkości odczytu oraz problemów z odczytem częściowo uszkodzonych kodów kreskowych.

Regały, półki i kuwety z materiałami oraz drobnymi narzędziami oklejamy kodami kreskowymi. Jeżeli narzędziownia jest niewielkim pomieszczeniem, to kody kreskowe możemy umieścić na kartkach formatu A4 przyklejonych przy okienku wydawczym.

Przy samym okienku montujemy czytnik RFID obsługujący technologię Unique lub Mifare. Ten czytnik wykorzystujemy do odczytywania plastikowych kart zbliżeniowych przydzielonych pracownikom. Czytnik, z racji przenikania fal radiowych przez drewno, może być umieszczony pod drewnianym pulpitem biurka, pozostawiając operatorowi dużą swobodę w miejscu pracy.

Na tak przygotowanym stanowisku wydawczym operacja wydania lub zwrotu przebiega następująco:

1.

Pracownik przykłada kartę zbliżeniową do czytnika, po czym program automatycznie uzupełnia elektroniczny dokument magazynowy o dane pracownika.

2.

Magazynier skanuje przedmioty przeznaczone do wydania pracownikowi lub zwrotu na magazyn.

3.

Pracownik ponownie przykłada kartę zbliżeniową do czytnika w celu autoryzacji operacji, składając tym samym elektroniczny podpis.

4.

Program automatycznie generuje dokument magazynowy (Rw, Zw) i trwale zapisuje szczegółowe informacje na temat operacji magazynowej w swojej bazie danych. 

Cała operacja w praktyce trwa najczęściej od kilku do kilkunastu sekund, w zależności od liczby wydawanych lub zwracanych przedmiotów. To wielokrotnie krócej niż w przypadku tradycyjnych metod wykorzystujących marki, papierowe kartoteki lub arkusze Excel.

Elektroniczna ewidencja narzędzi – co jeszcze da jej wdrożenie?

Prowadząc elektroniczną ewidencję w opisany wyżej sposób, wyeliminujesz błędy ludzkie oraz zawsze będziesz mieć informację o tym, gdzie dany sprzęt się znajduje. Drastycznie ograniczysz też nadużycia i przetrzymywanie sprzętu, bo każda operacja pozostawi po sobie trwały ślad w bazie danych.

Pracownicy będą mogli skupić się na swoich zadaniach, nie tracąc czasu na bierne stanie w kolejkach lub oczekiwanie na narzędzia pracy.

Co więcej, odnotowywane przez program informacje możesz wykorzystać do analizy i kosztów zużycia narzędzi i materiałów oraz kosztów eksploatacji środków trwałych. Dzięki temu będziesz w stanie obliczyć rentowność poszczególnych wyrobów oraz procesów.

Wdrożenie systemu elektronicznej ewidencji umożliwia także monitorowanie stanów minimalnych w czasie rzeczywistym oraz automatyzację generowania zamówień. System możesz również wykorzystać do wydłużenia żywotności narzędzi przez monitorowanie terminów przeglądów technicznych i legalizacji narzędzi pomiarowych.

Chcesz usprawnić gospodarkę narzędziową?

Przeczytaj więcej o Systemie Narzędziownia lub skontaktuj się z nami. Nasi doradcy pomogą Ci wprowadzić oszczędności w Twojej firmie.

Sprawdź również:

Darmowy e-book

Jak ulepszyć gospodarkę narzędziową w firmie?

Najpopularniejsze

Kategorie