Jak zarządzać obiegiem narzędzi skrawających w firmie produkcyjnej?

Niejednokrotnie obserwujemy jak dużym wyzwaniem dla zgłaszających się do nas firm produkcyjnych jest zarządzanie obiegiem narzędzi skrawających. Problemy dotyczą magazynowania, wydawania, zakupów, czy monitoringu zużycia i generują wysokie koszty, które można skutecznie obniżyć. W tym artykule znajdziesz nasze praktyczne wskazówki jak to zrobić.

Zarządzanie narzędziami, płytkami skrawającymi - system Narzędziownia program

Jakie widzimy najczęstsze problemy w zarządzaniu obiegiem narzędzi skrawających?

Brak ewidencji narzędzi skrawających i kontroli zużycia – Wydawanie narzędzi bez odnotowania tego faktu prowadzi do nadużyć i zdublowanych zakupów. Bez ewidencji nie jesteś w stanie kontrolować kto i ile narzędzi pobrał, ile zostało zużytych, a ile wróciło do magazynu. Nie mając tych informacji nie możesz dokładnie zaplanować stanów minimalnych i zaopatrzenia. Jesteś zmuszony kupować większe ilości, żeby utrzymywać zapasy i ograniczyć ryzyko przestojów.

Niekontrolowane przechowywanie narzędzi przez pracowników – Niestety przy braku ewidencji wydań, pracownicy lubią pobierać narzędzia do swoich szafek roboczych “na zapas”, “na wszelki wypadek”, żeby nie chodzić do narzędziowni, gdy zajdzie potrzeba. Pozorna oszczędność ich czasu skutkuje jednak obniżeniem rotacji narzędzi, brakami w stanach magazynowych i wstrzymywaniem prac innych pracowników. Prowadzi do niepotrzebnych zakupów tych samych narzędzi, które już posiadasz. W skrajnych przypadkach zauważyliśmy, że niektóre firmy po przeprowadzeniu kontroli zwracały do obiegu tysiące sztuk narzędzi skrawających, wyłączonych z obrotu.

System marek narzędziowych – Zamierzchły system wydawania narzędzi jeszcze z XIX wieku za pomocą tzw. marek narzędziowych niestety wciąż jest stosowany. Jest to system czasochłonny i niepotrzebnie wydłużający kolejki przed wydawalnią. Jego głównym problem jest ogrom pomyłek oraz niedokładność rozliczeń. Markę narzędziową łatwo zgubić lub pomylić. Pracownicy są wyposażeni w kilkanaście takich marek, które są udręką dla magazyniera mającego odwiesić je na swoje miejsce lub odnaleźć i zwrócić.

Zobacz też opis wdrożenia
systemu Narzędziownia w zakładzie jednego z naszych klientów z branży produkcyjnej.

Jak zarządzać obiegiem narzędzi skrawających w zakładzie produkcyjnym?

Obieg narzędzi skrawających w przedsiębiorstwie powinien być przede wszystkim szybki i sprawny. Ogranicz zbędne czynności i wydatki. Każda poniższa wskazówka wdrożona w życie przybliży Cię do osiągnięcia tych efektów.
1

Oznakuj narzędzia skrawające, sprzęt, materiały kodami kreskowymi.

Oznaczenie narzędzi jest pierwszym krokiem do ich ewidencji. Bez możliwości zidentyfikowania i zlokalizowania danego narzędzia nie będziesz panował nad ich obrotem. Małych narzędzi nie znakujemy, tylko pojemniki w jakich są przechowywane.
2

Prowadź dokładną ewidencję.

Dokładny rejestr wydań i zwrotów narzędzi, ich rodzajów i ilości, wraz z identyfikacją pracowników umożliwi Ci określenie realnego zużycia oraz pomoże zoptymalizować plany zakupowe. Dzięki temu szybko zauważysz anomalie i będziesz mógł podjąć stosowne działania. Taka ewidencja umożliwia dokładną kontrolę oraz rozliczenie nadmiarowego zużycia.
3

Przypisuj wydawane narzędzia do osób, maszyn lub centrów obróbkowych CNC.

Wydanie wiertła, frezu, płytki skrawającej, tarczy szlifierskiej i każdej innej sztuki narzędzia powinieneś nie tylko odnotować w ewidencji, ale również przypisać je osobie, której to wydanie dotyczy. W ten sposób łatwo przeanalizujesz ogólne zużycie materiałów, zużycie na osobę i per maszynę. Będziesz mógł dokładnie rozliczyć, a w przypadku nietypowych zużyć szybko zidentyfikujesz przyczynę (np. rozregulowanie maszyny, lub zbliżającą się awarię). Na czas podejmiesz odpowiednie kroki, aby zapobiec kosztom związanym z przestojem.

4

Ogranicz liczbę pobieranych narzędzi i zastosuj zasadę “sztuka za sztukę”.

Wprowadzenie limitów pobieranych narzędzi przez jedną osobę znacznie ograniczy niepotrzebne przetrzymywanie i braki magazynowe. Pracownicy powinni dostawać tylko tyle płytek skrawających, wierteł i innych narzędzi, ile naprawdę potrzebują. Ponadto wdrożenie zasady “sztuka za sztukę” ograniczy nadużycia i nieuzasadnione pobrania.

Na czym polega zasada “sztuka za sztukę” w narzędziowni?

Pracownik chcąc otrzymać nowe narzędzia, musi zwrócić zużyte. W przypadku płytek skrawających oraz innych materiałów ulegających całkowitemu zużyciu, pracownicy powinni oddawać puste opakowania i w zamian otrzymują adekwatną ilość nowych na podstawie dokumentu Karta wymiany zużytego narzędzia.

5

Zlikwiduj, albo regularnie kontroluj szafki pracownicze.

Niektóre firmy, aby usprawnić obieg narzędzi całkowicie likwidują szafki pracownicze przy stanowiskach roboczych, dzięki czemu eliminują niepotrzebne przetrzymywanie narzędzi i materiałów. Powinny one rotować i być dostępne dla wszystkich.

Jeśli nie możesz całkowicie zlikwidować szafek, to regularnie je kontroluj, by nie zalegały tam nieużywane narzędzia.

Nie obawiaj się, że ich likwidacja wydłuży kolejki przed wydawalnią. Zauważyliśmy, że nawet częstsze wizyty pracowników w narzędziowni wyposażonej w odpowiedni system ani nie wydłużają kolejek, ani nie wpływają negatywnie na relację wydajności pracy do jej kosztów.

Bardziej opłacalne okazuje się częstsze pobieranie narzędzi, niż ciągłe uzupełnianie braków wynikających z nieuzasadnionego przetrzymywania ich przez pracowników.

6

Dokładnie planuj i optymalizuj zakupy.

Analiza zużycia, plany produkcyjne oraz raporty stanów minimalnych są podstawowymi informacjami, które powinieneś wziąć pod uwagę przy planowaniu zakupów. Nie zamawiaj pochopnie małych lub zbyt dużych ilości narzędzi. Posiadając dokładną informację o wydaniach i zużyciu (dzięki prowadzonej ewidencji) będziesz mógł robić większe zamówienia po niższych cenach.
7

Zmniejsz bufor bezpieczeństwa stanów magazynowych.

Podczas zakupów pamiętaj, aby zamówić nieco więcej niż wyliczone zużycie, ale nie rób zbyt dużych zapasów. Większa rotacja narzędzi i kontrola ich zużycia pozwolą Ci zmniejszyć stany magazynowe nie zwiększając jednocześnie ryzyka przestoju w produkcji. Optymalizacja zapasów i minimalnych stanów magazynowych to istotne elementy zarządzania obrotem narzędziami skrawającymi.
8

Nie wyrzucaj, ale naprawiaj i regeneruj.

W niektórych firmach istnieje tendencja do zbyt pochopnego wymieniania starych narzędzi na nowe, bez analizy ich przydatności do regeneracji. Naprawa uszkodzonych narzędzi jest jednak o wiele lepszym rozwiązaniem zarówno z punktu widzenia ekonomicznego, jak i ekologicznego.

Biorąc przykład z doświadczonych firm, stosuj zasadę komisyjnej oceny zużytych narzędzi. Komisja zbierająca się w regularnych odstępach czasu (lub w razie potrzeby) ocenia wszystkie zużyte narzędzia i decyduje, które z nich nadają się jeszcze do regeneracji. Ważne, aby w przebiegu tego procesu udział wzięli nie tylko wybrani pracownicy liniowi, ale również kierownicy. Z naszego doświadczenia wynika, że w ten sposób generowane są duże oszczędności wynikające zarówno z napraw elektronarzędzi, jak i ostrzenia noży, wierteł, itp.

Taka organizacja obiegu narzędzi pozwala maksymalnie je wykorzystać i ograniczyć marnowanie zasobów.

Sposobów na usprawnienie obrotu narzędziami skrawającymi (jak również wszystkimi innymi) jest jeszcze wiele, ale przedstawione w tym artykule zaliczamy do najważniejszych z nich. Ich wdrożenie pomoże Ci zoptymalizować koszty i usprawnić rotację materiałów. Jeśli chcesz osiągnąć maksymalne efekty przy minimalnym wysiłku, skorzystaj z Systemu Narzędziownia, który zautomatyzuje i wykona za Ciebie wiele żmudnych czynności, a do tego dostarczy Ci cennych informacji o stanie posiadanego majątku.

Zarządzanie narzędziami skrawającymi ze wsparciem informatycznym

Poznaj System Narzędziownia, który pomoże Ci efektywnie i oszczędnie wykorzystywać narzędzia skrawające.

Przeczytaj także:

Gospodarka magazynowa w firmie - darmowy ebook

Sprawdź czy
Program Narzędziownia
jest dla Ciebie!

  • Pobierz demo programu wersję 3.8
  • Pobierz ebooka i poznaj wypróbowane praktyki zarządzania majątkiem.