Planujesz wdrożyć RFID w swojej firmie? Skorzystaj z Bonu na cyfryzację. Złóż wniosek do 20 października 2021. Sprawdź szczegóły dofinansowania »
Program wyświetla komunikat o braku połączenia z bazą danych

Przy uruchamianiu programu wyświetla się komunikat informujący, że próba połączenia z bazą danych nie powiodła się.

komunikaty o błędach program narzędziownia

Krok 1: Jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś, zainstaluj program do obsługi bazy danych Firebird, korzystając z instrukcji znajdującej się pod tym linkiem.

Krok 2: Upewnij się, czy Firebird jest uruchomiony.

Aby zweryfikować czy Firebird jest uruchomiony, kliknij znajdujący się w lewym dolnym rogu ekranu przycisk Start systemu Windows, wpisz w wyszukiwarkę Usługi i kliknij wyświetlany wynik.

Wyszukiwanie usług Windows

Następnie wybierz sortowanie po polu Nazwa i wciśnij literę „f” na klawiaturze, aby łatwo odszukać pozycje Firebird Guardian i Firebird Sever.

Obie usługi w polu Stan powinny mieć status Działa.

Rozwiązywanie problemu z bazą danych PWSK

Jeżeli tak nie jest, naciśnij prawym przyciskiem myszy na nazwy obu usług i wybierz opcję Uruchom.

Uruchamianie usługi Firebird

Po tej operacji w polu Stan obu usług powinien wyświetlać się status Działa, co oznacza, że program Firebird jest prawidłowo uruchomiony.

Firebird - baza danych Narzędziownia

Krok 3: Upewnij się, czy ścieżka do bazy danych jest odpowiednio skonfigurowana.

Aby upewnić się, czy ścieżka do bazy danych jest prawidłowa sprawdź, czy plik ,,konfig.ini”, znajdujący się w folderze z oprogramowaniem PWSK prawidłowo określa położenie bazy danych programu, czyli pliku „narzedz3.ib”. Folder w którym domyślnie zainstalowane jest oprogramowanie PWSK to c:\Program Files (x86)\

Po odszukaniu folderu, otwórz plik „konfig.ini” przy użyciu aplikacji Notatnik.

Plik z bazą danych powinien znajdować się w miejscu sugerowanym przez ścieżkę, a adres IP powinien być lokalny.

ConnectionString=127.0.0.1:c:\firebird\bazy\narzedz3.ib

Krok 4: W przypadku pracy na aplikacji sieciowej, konieczne może być odblokowanie portu 3050 przez dodanie wyjątku w Zaporze Windows Defender.

Jak to zrobić dowiesz się z instrukcji pod tym linkiem.

Krok 5: Upewnij się, czy Twoje konto użytkownika systemu Windows posiada uprawnienia do odczytu pliku z bazą danych.

Zdarza się, że wraz z aktualizacjami systemu Windows, konto użytkownika traci przyznane wcześniej uprawnienia do odczytu plików.

Aby zweryfikować, czy wciąż posiadasz wymagane uprawnienia, odszukaj plik bazy danych narzedz3.ib, znajdujący się domyślnie w folderze c:\firebird\bazy\

Kliknij prawym przyciskiem myszy na plik narzedz3.ib i wybierz Właściwości, a następnie przejdź do zakładki Zabezpieczenia.

Teraz kliknij w nazwę swojego konta użytkownika Windows. Do prawidłowego łączenia się z bazą danych Twoje konto powinno mieć zaznaczone fajki w rubryce Zezwalaj przy pozycjach Pełna kontrola, Modyfikacja, Odczyt i wykonywanie, Odczyt oraz Zapis.

Jeżeli tak nie jest, kliknij przycisk Edytuj:

Pryznawanie uprawnień do pliku bazy danych

Wybierz swoje konto użytkownika i zaznacz rubryki w kolumnie Zezwalaj przy pozycjach Pełna kontrola, Modyfikacja, Odczyt i wykonywanie, Odczyt oraz Zapis. Następnie zatwierdź zmiany przyciskiem Zastosuj:

Zmiana uprawnień użytkownika systemu Windows

UWAGA: W niektórych przypadkach zmiana uprawnień wymaga dostępu do konta administratora systemu Windows. W takiej sytuacji skontaktuj się z administratorem swojego stanowiska komputerowego.

Potrzebujesz dodatkowej pomocy?

Jeżeli nie znalazłeś rozwiązania swojego problemu powyżej, możesz przejrzeć pozostałe pytania i odpowiedzi na stronie Pomocy, albo skontaktować się z nami za pomocą formularza kontaktowego.