Zlecenie inwentaryzacji do firmy zewnętrznej, czy własnymi siłami?
Dlatego pozostają dwa wyjścia:
1
Zakupić wyspecjalizowane do tego celu programy do inwentaryzacji, drukarki etykiet oraz czytniki mobilne – inwentaryzatory, które maksymalnie ułatwią i przyspieszą cały proces.
2
Zlecić inwentaryzację firmie zewnętrznej, tzw. outsourcing inwentaryzacji.
Zlecając inwentaryzację firmie zewnętrznej, tzw. outsourcing inwentaryzacji, przekazujemy odpowiedzialność za cały proces osobom z zewnątrz, które przeważnie są wyspecjalizowane w takich pracach. Teoretycznie powinny ją zrobić szybciej i dokładniej.
W praktyce i tak należy do zespołów spisowych przydzielić własnych fachowców, którzy muszą zidentyfikować skomplikowane urządzenia i instalacje.
Zweryfikuj metody pracy firmy zewnętrznej
Zatrudniając firmę zewnętrzną należy zweryfikować rodzaj i trwałość stosowanych etykiet samoprzylepnych, a także czytelność i trwałość ich zadruku.
Przed rozpoczęciem oklejania wyposażenia należy koniecznie zweryfikować, czy skaner kodów kreskowych potrafi odczytać nadrukowany kod. Spotkaliśmy się z przypadkami, gdzie została zatrudniona firma zewnętrzna, która wydrukowała zamówione etykiety i nakleiła je. Podczas wdrożenia naszego oprogramowania okazało się, że większość kodów kreskowych nie da się odczytać i cała praca poszła na nic.
Outsourcing inwentaryzacji kończy się w momencie przekazania zebranych danych najczęściej w formie arkuszy Excel.
Przewaga inwentaryzacji wewnętrznej
Przewagą inwentaryzacji wewnętrznej jest niższy koszt, możliwość zagospodarowania czasu własnych pracowników oraz to, że dane pozostają we własnym oprogramowaniu i łatwo jest dodrukowywać nowe etykiety dla nowych zakupów oraz nadzorować przez cały rok co, gdzie mamy. Umożliwia to np. przeprowadzenie inwentaryzacji kontrolnej, wyrywkowej w momencie zwalniania się osoby odpowiedzialnej za jakiś majątek.
Zatrudniając osoby z zewnątrz należy pamiętać, że może być potrzebne podpisanie odpowiednich umów o poufności i RODO. Udostępniamy przecież wgląd w cały majątek firmy, jego rodzaj i stan bieżący, rozkład pomieszczeń, obsadzenie stanowisk. Są to bardzo wrażliwe i cenne informacje.
Nie należy także zapomnieć sprawdzić aktualne badania lekarskie oraz zaznajomić osoby spisujące z przepisami BHP.












