Planujesz wdrożyć RFID w swojej firmie? Skorzystaj z Bonu na cyfryzację. Złóż wniosek do 20 października 2021. Sprawdź szczegóły dofinansowania »

Obowiązki pracodawcy w zakresie zaopatrzenia pracowników w środki ochrony BHP

obowiązki pracodawcy bhp

Jeden błąd wystarczy. Niedopełnienie wymogów BHP w firmie to nie tylko odpowiedzialność finansowa, ale przede wszystkim znaczne ryzyko nieszczęścia Twoich pracowników i ich rodzin. To utrata pozycji na rynku i zaufania do firmy. Kontrahenci unikają podmiotów, którym przytrafiają się niefortunne wypadki przez brak zasad bezpieczeństwa.

Czy wiesz, o czym warto pamiętać, aby uniknąć nieszczęścia pracowników i ich rodzin, ale też dużych strat związanych z wypłatą odszkodowań i kar, które mogą wynieść nawet 30,000 zł?

Pokażemy Ci to krok po kroku i podpowiemy, o czym koniecznie musisz pamiętać i jak bez problemu możesz zarządzać bezpieczeństwem w swojej firmie.

Podstawy, o których masz obowiązek wiedzieć w kwestii BHP

Chyba nie ma już pracodawcy, który nie słyszał o badaniach wstępnych i szkoleniu BHP podczas dopuszczenia pracownika do pracy. Jednak to nie koniec obowiązków. Za co jeszcze ponosisz odpowiedzialność?

Wdrożenie prawidłowych zasad zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy to obowiązek, który wynika wprost z Kodeksu Pracy. Jako pracodawca jesteś zobowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy (Art. 207 KP).

Kwestie prawne regulowane są w tym przypadku nie tylko Kodeksem Pracy, ale również „Uchwałą nr 136 Rady Ministrów z dnia 12 lipca 1981 r. w sprawie zasad przydzielania pracownikom odzieży ochronnej, odzieży roboczej i sprzętu ochrony osobistej”.

Brzmi groźnie, jak to akt prawny, ale bardzo jasno i klarownie definiuje obowiązki i prawa pracodawców w tym zakresie.

Co dokładnie musisz zapewnić pracownikom?

Zgodnie z aktualnym stanem prawnym Twoim obowiązkiem jest nieodpłatne dostarczenie pracownikom wszystkich niezbędnych środków ochrony indywidualnej. To wszystko to, co ma wpływ na jego zdrowie i bezpieczeństwo pracy.

Ustawodawca jest tutaj bardzo dokładny:

„Odzież ochronna i sprzęt ochrony osobistej obejmują: odzież ochronną, ochrony nóg, rąk, głowy, twarzy i oczu, dróg oddechowych, słuchu, ochrony zabezpieczające przed spadnięciem z wysokości oraz ochrony izolujące cały organizm.”

czyli:

  • odzież robocza,
  • kombinezony,
  • obuwie
  • uprzęże,
  • kaski,
  • maski przeciwpyłowe,
  • kombinezony,
  • ochronniki słuchu
  • gogle i okulary itp.
Im więcej zagrożeń w miejscu pracy, tym więcej zabezpieczeń będą potrzebować pracownicy. Co ważne, środki ochrony osobistej przysługują nie tylko etatowym pracownikom, ale również studentom, praktykantom i stażystom, oraz wszystkim, którzy przebywają w strefie zagrożenia. I pamiętaj, korzystanie z tych środków, to nie jest dobra wola pracowników. To obowiązek, który powinieneś egzekwować, wpisując go do regulaminu, umowy oraz zasad pracy. Jeśli akceptujesz sytuację, w której pracownik odmawia noszenia maski przeciwpyłowej, narażasz się nie tylko na karę w razie kontroli, ale na ewentualne odszkodowanie w razie zachorowania na pylicę lub inne choroby płuc.

Środki ochrony osobistej – nosił wilk razy kilka?

Jeszcze jakiś czas temu kask na budowie, maseczka przeciwpyłowa, rękawice lub kombinezony ochronne były rzadkością. Sami pracownicy nie dbali o te zabezpieczenia. A i pracodawcy przymykali oko. Bo jak to, co takiego może się stać? Wiadomo, fachowcy wiedzą, co robią. Pracowali na niejednej budowie, nie takie rusztowania widzieli.

Do czasu. Kiedy ktoś spadł, zrobił sobie krzywdę, a potem wniósł pozew o odszkodowanie – przestało być różowo. Ty masz na sumieniu pracownika, który cierpi, rodzina traci często środki do życia, a Ty zaczynasz obwiniać siebie i zastanawiać się, czy dało się tego uniknąć. W czasie kontroli lub wizyty prokuratora na nic zdają się tłumaczenia, że przecież kaski gdzieś były, podobnie jak uprzęże i inne zabezpieczenia i można było z nich korzystać.

To Ciebie nie tłumaczy. W tym przypadku sytuacja dla sądu, kontroli z Inspekcji Pracy jest prosta. To Ty, jako pracodawca, oraz specjalista ds. BHP, bierzecie pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo w miejscu pracy.

W razie wypadku firma jako podmiot poniesie ogromne koszty odszkodowania, a dodatkowo kary nałożone przez organy Inspekcji Pracy. A pomijając aspekt finansowy – to zwyczajna ludzka tragedia, której można było uniknąć lub chociaż zminimalizować jej skutki.

Ważne jest, abyś zrozumiał, że wprowadzenie odpowiednich zasad BHP to nie fanaberia, ale spokój i bezpieczeństwo dla Twojej firmy. Przestrzeganie zasad, odpowiednia ewidencja odzieży i środków ochrony osobistej mogą uchronić Cię od odszkodowań rzędu kilkuset tysięcy złotych i kar.

Zamiast przestojów w działaniu i licznych kontroli, możesz działać bez problemów, pozyskiwać klientów i skupiać się na rozwoju firmy.

Licz się ze stratą pieniędzy

Zdarza się, że przewidujący przedsiębiorcy ubezpieczają się na wypadek konieczności wypłaty odszkodowania za wypadek w miejscu pracy. 

Jeśli jednak kontrola wykaże, że pracownik nie nosił odzieży roboczej i środków ochronnych – zapomnij o rekompensacie. Ubezpieczyciel ma prawo odmówić wypłaty odszkodowania. Po prostu zostajesz z niczym. Musisz wyłożyć pieniądze firmowe i zapomnieć o inwestycjach na jakiś czas. Często to kwoty sięgające nawet kilkuset tysięcy do miliona złotych.

wyposażenie bhp

Nakazy - zakazy - a Inspekcja Pracy nie próżnuje

Sprawnie prowadzona ewidencja środków i odzieży BHP pozwoli Ci w pełni kontrolować sytuację w firmie. To idealna sytuacja. W rzeczywistości wiele firm zmaga się z chaosem, który trudno im okiełznać.

Zdają sobie sprawę z nakazów, zakazów i obowiązków. Z drugiej strony, im więcej pracowników, tym więcej rozmiarów i wariantów odzieży i środków. Każdy z pracowników przypisany jest do innego stanowiska roboczego, a z tym związane jest inne wyposażenie BHP.

Wszystkie ewidencje i raporty często prowadzone tradycyjnie – papierowo lub w Excelu. To pochłania mnóstwo czasu i kompletnie się nie sprawdza.

W konsekwencji tworzy się bałagan w magazynach odzieży i środków, brak kartotek i ewidencji. Nikt nie wie, co jest na stanie, czego brakuje, kto czego i kiedy potrzebuje. Efekt jest taki, że zamiast skupić się na wprowadzaniu dodatkowych zabezpieczeń i innowacji, Ty toniesz w chaosie informacji.

Nie musi tak być

Gdybyś tylko miał w zasięgu jakieś proste narzędzie, które ułatwi Ci zarządzanie środkami ochrony osobistej i odzieży ochronnej, mógłbyś wreszcie przestać o tym myśleć, a zamiast tego skupić się na wdrażaniu innowacji i rozwoju firmy.

Gdyby nie trzeba było pilnować każdego pracownika osobno i wszystko było w jednym miejscu. Ewidencja, kartoteki, potwierdzenia pobrania środków. A gdyby jeszcze nie trzeba było ślęczeć godzinami nad wprowadzaniem wszystkich pozycji do tego systemu – to byłoby wręcz idealne narzędzie!

Teraz Cię zaskoczymy – ono istnieje i świetnie wspomaga firmy produkcyjne i budowlane w całej Polsce. To Oprogramowanie BHP w systemie Narzędziownia.

To narzędzie pomaga prowadzić całą wymaganą ewidencję. Oblicza harmonogram, przydziały, zapotrzebowanie. Zdejmuje z Ciebie całą żmudną pracę, bo wszystko dzieje się praktycznie automatycznie. Zbiera potwierdzenia, że pracownik pobrał środki ochronne i odzież, która mu się należała, więc masz podkładkę na wypadek kontroli lub wypadku.

To kwintesencja prostoty działania. Daje Ci spokój ducha, bo wiesz, że dopełniasz wszystkich obowiązków. Zamiast myśleć o raportach i ewidencjach, możesz w końcu skupić się na tym, w czym jesteś najlepszy.

Zamiast tracić czas i ryzykować, od razu zobacz, jak działa >>

Chcesz sprawdzić, jak to działa?

Zapraszamy Cię do zapoznania się bliżej z naszym oprogramowaniem BHP w systemie Narzędziownia. Sprawdzisz, do czego naprawdę jest zdolny i jak bardzo może ułatwić życie specjalistom BHP w Twojej firmie. Będziesz mógł od nich więcej wymagać.

Zobaczysz tam różne funkcje i możliwości. Przekonasz się, jak łatwe może być zarządzanie środkami ochrony osobistej. Koniec ręcznego liczenia, spisywania papierowych kartotek i prowadzenia dokumentacji w zeszytach i Excelu.

Koniec opóźnień w dostawie środków ochrony osobistej i odzieży.

I w końcu nie musisz obawiać się o konsekwencje wypadków w miejscu pracy, bo dzięki temu rozwiązaniu możesz znacząco zminimalizować ryzyko wysokich odszkodowań i nieszczęść ludzkich. To nie tylko Twój spokój ducha i czyste sumienie, ale też poprawa reputacji Twojej firmy na rynku.