Planujesz wdrożyć RFID w swojej firmie? Skorzystaj z Bonu na cyfryzację. Złóż wniosek do 20 października 2021. Sprawdź szczegóły dofinansowania »

Jak osiągnęliśmy 80% spadek wydatków na materiały zużywalne w firmie produkcyjnej Aesculap Chifa?

Aesculap chifa małe logo

ZASIĘG WDROŻENIA

ŚRODKÓW TRWAŁYCH
0
PRACOWNIKÓW W POLSCE
0
Aesculap Chifa Sp. z o.o. to firma zajmująca się produkcją narzędzi medycznych o światowych parametrach jakościowych, wykorzystywanych we wszystkich działach chirurgii. W katalogu firmy znaleźć można również zestawy kardiologiczne, pompy infuzyjne, materiały szewne, produkty farmaceutyczne, systemy kontenerowe oraz produkty do dezynfekcji. Spółka, której siedziba znajduje się w Nowym Tomyślu, należy do międzynarodowego koncernu B.Braun Melsungen AG.

Co zmieniło się po wdrożeniu Systemu Narzędziownia?

Spadek wydatków na materiały zużywalne o 80% (rękawice, pilniki)
Koniec problemu ginących narzędzi i odzyskanie kontroli nad stanami magazynowymi
Zachowanie ciągłości produkcji dzięki zautomatyzowanemu generowaniu nowych zamówień
Możliwość dokładnego wskazania miejsca położenia każdego narzędzia

Z jakimi problemami zmagała się firma przed zmianą systemu?

Nadmiar dokumentów i nieefektywna ewidencja

Przed wdrożeniem Narzędziowni ewidencja sprzętu w firmie oparta była o 37 tys. papierowych kartotek magazynowych przechowywanych w 6 szafach. Narzędzia (frezy, wiertła, gwintowniki, płytki skrawające, narzędzia pomiarowe) wydawane były na marki narzędziowe i kartki.

Straty z powodu nadużyć i ginącego sprzętu

Ogromna liczba sprzętu, równie duża liczba operacji magazynowych oraz brak centralnej bazy danych asortymentu sprawiły, że prowadzenie sprawnej i oszczędnej gospodarki narzędziowej przestało być możliwe. Coraz częściej dochodziło do nadużyć przy pobieraniu asortymentu, zdarzało się nawet, że narzędzia ginęły.

Starta czasu i pieniędzy na rzecz codziennej inwentury narzędzi

Pojawiły się problemy z trafnym określeniem stanów magazynowych i wskazaniem miejsca położenia danego narzędzia. Konieczna stała się codzienna, czasochłonna inwentura najbardziej chodliwych narzędzi w celu określenia zapotrzebowania na nowe zamówienie.

Na jakie rozwiązanie zdecydował się Aesculap Chifa?

Firma zwlekała z wdrożeniem nowego systemu, ponieważ na rynku trudno było znaleźć produkt, który pozwoli wyeliminować wszystkie magazynowe problemy z którymi się borykała, nie dezorganizując zarazem codziennej pracy w trakcie samego wdrożenia.

Aesculap Chifa do wybrania rozwiązania PWSK przekonał fakt, że Narzędziownia posiada funkcjonalność pozwalającą ściśle nadzorować każdy aspekt gospodarki narzędziowej w przedsiębiorstwie, zachowując przy tym łatwy dostęp do informacji i wygodę użytkowania.

Ważna była również możliwość wykorzystania funkcjonujących już w firmie pracowniczych kart RFID do autoryzacji operacji magazynowych w Narzędziowni. To zmniejszyło koszty i skróciło czas wdrożenia.

Aesculap chifa małe logo

Wdrożenie Systemu Narzędziownia było strzałem w dziesiątkę. Z czystym sumieniem poleciłbym go każdemu, kto zarządza magazynem narzędzi i nadal korzysta z papierowych kartotek.

Zakup był dobrą decyzją pod kątem finansowym. Już w pierwszym miesiącu zauważyliśmy znaczny spadek zużycia niektórych asortymentów, co przełożyło się na mniejszą liczbę zakupów i w konsekwencji doprowadziło do dużych oszczędności”.

Marcin Furmańczyk, Mistrz produkcji instrumentów NT3

Wdrożenie rozpoczęło się od przeniesienia zebranych dotychczas przez firmę informacji o asortymencie do bazy danych Narzędziowni za pomocą Modułu Importu Danych. To wyeliminowało konieczność ręcznego zakładania kartotek oraz wprowadzania danych do programu, skracając cały proces z wielu tygodni do kilku godzin.

Następnym krokiem była instalacja czytników RFID, używanych do rejestrowania przypisanych pracownikom zbliżeniowych kart RFID przy autoryzacji operacji magazynowych. Użycie RFID kilkukrotnie skróciło czas potrzebny na wydawanie i zwrot narzędzi oraz pozwoliło pozbyć się papierowej dokumentacji. 

Oto, na jakie rozwiązania zdecydowała się firma Aesculap Chifa:

Wdrożeniu towarzyszyło szkolenie przeprowadzone przez Krzysztofa Kaczmarczyka, Głównego Wdrożeniowca PWSK. Podczas szkolenia pracownicy obsługi magazynu w ciągu kilku godzin dowiedzieli się jak optymalnie obsługiwać Narzędziownię

Specjalista PWSK nakreślił również plan działania, pozwalający na szybkie przeniesienie wszystkich operacji magazynowych do nowego systemu, bez zakłócania codziennego rytmu pracy.

Korzyści dla tej firmy produkcyjnej z wdrożenia Narzędziowni

1

Śledzenie stanów magazynowych w czasie rzeczywistym

Po wdrożeniu wszystkie operacje magazynowe podlegają autoryzacji elektronicznym podpisem kartą RFID, a szczegółowe informacje na temat każdego obrotu są trwale zapisywane w bazie danych programu.

2

Zwiększenie rotacji narzędzi

Dokładne i zawsze aktualne położenie wybranego sprzętu można sprawdzić przy pomocy kilku kliknięć w programie, co przekłada się na płynny obieg i zwiększenie rotacji narzędzi.

3

Eliminacja ryzyka kosztownych przestojów związanych z brakiem sprzętu

Narzędziownia wyświetla na głównym ekranie programu oraz wysyła mailowo powiadomienia o pozycjach z przekroczonymi stanami minimalnymi. To zautomatyzowało proces zamawiania brakujących narzędzi – nowe zamówienie generowane jest zawsze na czas, wystarczy do tego kilka kliknięć.

4

Dokładna kontrola tempa zużywania narzędzi i materiałów

Narzędziownia umożliwia kontrolę z rozbiciem na miejsca powstawania kosztów (MPK), wydziały oraz na pojedynczych pracowników. To z kolei przyczyniło się do wzrostu poszanowania narzędzi i samodyscypliny pracowników.

5

Odzyskanie kontroli nad stanami magazynowymi

Wdrożenie Narzędziowni w Aesculap Chifa poskutkowało odzyskaniem kontroli nad stanami magazynowymi i spadkiem zużycia materiałów zużywalnych aż o 80%. Narzędzia przestały ginąć w niejasnych okolicznościach.

Operatorzy systemu cieszą się z wyeliminowania papierowej dokumentacji towarzyszącej każdej operacji magazynowej. Dzięki zautomatyzowanemu generowaniu nowych zamówień przestali tracić czas na codzienną inwenturę.

Aesculap Chifa korzysta z Pakietu nadzoru APG, w ramach którego otrzymuje bieżącą pomoc techniczną oraz regularne aktualizacje programu poszerzające możliwości całego systemu. Specjaliści PWSK udzielają wskazówek na temat ogólnej wizji gospodarki narzędziowej i sposobów na dalszą optymalizację pracy w magazynie.

Aesculap chifa małe logo

„Pracownicy mają świadomość, że wiemy teraz wszystko o każdym narzędziu od chwili zakupu do jego zezłomowania. To poskutkowało większym poszanowaniem firmowego sprzętu. Narzędzia po skończonej pracy szybciej wracają na magazyn i nie zalegają już na produkcji”.

Marcin Furmańczyk, Mistrz produkcji instrumentów NT3

Zobacz inne wdrożenia Systemu Narzędziownia